Spaning • 09 juni 2020
Amazon är här och höjer förändringstrycket i den svenska handeln. Tillsammans med coronakrisens konsekvenser innebär det en acceleration för digitalisering och e-handel och en aktualisering av branschens utvecklingsbehov. Det utgör också en injektion i ditt företags förändringsprocess och ett utmärkt tillfälle att se över ditt erbjudande, din position och din strategi framåt. HUI hjälper dig med en uppdaterad Amazonrapport, en nyinspelad Amazonpodd samt råd och stöd i ditt förändringsarbete.
Världens högst värderade företag är på väg att öppna sin e-handelsplattform i Sverige. Etableringens ambition och lanseringsdag är höljd i dunkel, men vi utgår från att den sker under de närmaste månaderna och att den svenska lanseringen är någon form av ”soft launch” med huvudsaklig leverans från lagret i Tyskland. Hursomhelst finns det all anledning att förbereda sig; vad vi vet är att Amazon har musklerna att förändra sättet vi handlar på. Etableringen sker dessutom i en tid när coronakris och social distansering medfört ett lyft för all e-handel och digitalisering. En Amazonetablering på det skulle öka e-handelns försäljning och accelerera handelns strukturomvandling ytterligare. Vilka konsekvenserna kommer att variera utifrån vilken bransch du agerar i och hur ditt företag förbereder och anpassar sig.
Svenska konsumenter handlar redan från plattformen för uppskattningsvis närmare en miljard kronor per år och Amazon är alltså i den bemärkelsen redan här. Med lansering menar vi att sajten översätts till svenska. I lanseringen ingår också lojalitetsprogrammet Prime och vad det erbjudandet kommer att innehålla är högst oklart. Sannolikt kommer man att kunna bli medlem för cirka 500 kronor per år och då få tillgång till gratis leveranser, tillgång till Prime Video samt Amazons musik- och lagringstjänst. Snabba leveranser är Amazons signum på de marknader där de blivit framgångsrika men inledningsvis kommer frakten ske från Tyskland och vi får anta att det då rör sig om 2-3 dagars leveranstid. Inte något som vare sig Amazon eller de svenska konsumenterna skulle vara särskilt imponerade av, men i takt med en eventuell framgång kommer ett lokalt lager att etableras. Dessutom kommer det sannolikt att finnas ett väldigt litet lager på plats redan vid starten för att kunna visa upp hur snabba de kan vara.
Den snabba strukturomvandling av handeln som Amazon är en del av kommer att kräva flera offer. Digitalt mogna konsumenter kommer snabbt att lära sig att nyttja Amazons tjänster medan företagens anpassning med stor sannolikhet blir mer smärtsam. HUI:s bedömning är att den fysiska handeln kommer att bli den största förloraren när Amazon etablerar sig i Sverige. En Amazonetablering kommer att lyfta e-handeln till nya höjder och sänka omsättningen i butikerna. Med Amazon får de svenska konsumenterna tillgång till en plattform där de kan göra alla sina inköp och kanske få dem synkroniserade till en leverans. Att e-handeln lyfter behöver dock inte gynna alla e-handelsföretag. Den svenska e-handeln har varit fri från konkurrens från butikskedjor och utländska aktörer. Nu pressas man från två håll när butikskedjorna kampanjar sig in på nätet och utländska aktörer riktar sina blickar mot Norden.
Hur möter man då denna jätte? Nedan listar vi tre viktiga strategier att se över i transformationen till det nya detaljhandelslandskap vi nu ser formas.
HUI hjälper löpande sina kunder att förstå och agera i handelns förändrade landskap. Vi hjälper dig att sätta upp, driva och facilitera din förändringsprocess. Vi kommer till dig för att kicka igång arbetet med föredrag och workshops och hjälper dig med analys och strategi.
Om du vill lära dig mer om Amazon har vi uppdaterat vår två år gamla rapport ”Vad händer när Amazon kommer?” med nya data samt ett nytt avsnitt om Amazons fysiska koncept. Rapporten bygger på en workshop där en rad ledande företag och experter i den svenska handeln samlades för att diskutera hur digitalisering och internationell e-handel kommer att förändra den svenska handeln. Läs här
Vi har också spelat in ett specialavsnitt om Amazon i Detaljhandelspodden. Avsnittet gästas av retail- och Amazonnestorn Jacob Wall, affärsutvecklingsdirektör på Axel Johnsson. Lyssna här
För mer information kontakta:
Jonas Arnberg, vd HUI, jonas.arnberg@hui.se