HUI

Källa bild: Prisma Properties

Under de senaste åren har framtiden för snabbservice-restauranger (QSR) varit flitigt omdebatterad. Många restauranger har lämnat innerstäderna till förmån för trafiknära lägen, och en trend mot hälsosammare matalternativ har vuxit fram. Statistiken visar att QSR-branschen har vuxit snabbare än restaurangbranschen som helhet under de senaste fem åren. HUI undersöker i sin senaste rapport vad detta beror på och belyser även QSR-branschens framtidspotential, som delvis drivs av förändrade resmönster i samband med elektrifieringen av fordonsflottan.

Sedan 2019 har försäljningen i QSR-segmentet i Sverige ökat med 40 %, vilket kan jämföras med 18 % för de övriga segmenten i restaurangbranschen. Tillväxten har drivits av att befintliga aktörer har expanderat sin verksamhet och att nya internationella aktörer har etablerat sig på den svenska marknaden.

Rapporten pekar på att snabbservice-restaurangerna kommer att fortsätta växa snabbare än restaurangmarknaden i stort. HUI bedömer att det finns utrymme för fler aktörer på den svenska marknaden och spår en förändring i konsumenternas resmönster i samband med elektrifieringen av fordonsflottan. I takt med att en allt större andel av Sveriges personbilar blir elektriska kommer stoppen vid laddstationerna längs vägnätet att bli längre, och konsumenter som väntar på att bilen ska laddas klart kommer att efterfråga fler matalternativ och annan service.

Några av rapportens huvudinsikter:

  • Antalet snabbservice-restauranger per capita är lägre i Sverige jämfört med andra utvecklade länder, särskilt i förhållande till USA.
  • Mellan 2014 och 2023 ökade försäljningen hos svenska snabbservice-restauranger med 78 %, jämfört med en ökning på 48 % för restaurangbranschen i stort.
  • I takt med förändrade resmönster kopplade till elektrifieringen av fordonsflottan finns det potential för QSR-branschen att växa ytterligare.
Du kan läsa rapporten i sin helhet här:
Snabbservice-restaurangbranschen (QSR) 2025

 

Om rapporten: rapportens siffror är huvudsakligen baserade på data från Statistiska Centralbyrån, olika aktörer på marknaden samt olika mediakällor. Rapporten är producerad av HUI Research AB på uppdrag av Prisma Properties AB.