Spaning • 24 februari 2023
När pengarna i plånboken räcker till mindre prioriterar konsumenterna sina köp annorlunda. Hur kan företag få konsumenter att välja just deras varor? Ett fenomen som har blivit allt mer populärt under de senaste åren är samarbeten mellan varumärken. Dessa typer av samarbeten kallas ofta för Brand X Brand. Vanligtvis är det två varumärken som samarbetar och producerar en begränsad upplaga av en produkt eller kollektion. Oavsett om det gäller smink, mat, kläder eller skor symboliseras samarbetet av det ‘X’ som finns inkilat mellan de två varumärkesnamnen. Varför har då fenomenet ökat och vad är fördelarna med det?
När två eftertraktade varumärken samarbetar och producerar en produkt eller kollektion i en begränsad upplaga väcks konsumenternas intresse. Ofta behöver det inte vara svårare än att kombinera båda varumärkenas logga på en produkt eller att helt enkelt producera färre exemplar än vad som efterfrågas för att lyckas med ett bra samarbete. Klart är att dessa typer av samarbeten öppnar dörrar till nya inkomstströmmar, kundgrupper och ökad mediauppmärksamhet[1].
I början av året lanserades en högt efterlängtad kollektion av Nike och smycketillverkaren Tiffany & Co. Kollektionen består bland annat av ett par sneakers, ett skohorn och en visselpipa som säljs i extremt begränsad upplaga. Den initiala reaktionen var blandad men många tyckte inte att kollektionen levde upp till förväntningarna. Som en Twitteranvändare kommenterade ”No real quality to it at all. But hey, they’re limited so we all need right?” vilket väldigt bra summerar varför samarbetskollektioner kan vara extremt framgångsrika. Samarbeten lyckas dock inte alltid men träffar de rätt kan det innebära dubbel framgång för båda varumärkena.
För några år sedan var samarbetskollektioner inte lika vanliga men nu kan ett stort ’X’ hittas på produkter inom alla typer av varusegment. Mängden samarbeten har exploderat, inte minst under pandemin där närvaro på sociala medier blev ännu viktigare för varumärken[2]. En framgångshistoria är Louis Vuittons samarbete med streatwearmärket Supreme. Louis Vuitton rapporterade en vinst på 23 procent som till stor del förklarades av samarbetet, och kollektionen säljs för flera gånger ursprungskostnaden på andrahandsmarknaden[3]. Andra framgångsrika exempel är Adidas X Gucci som lanserade en kollektion i fjol och Nike X Heineken ryktas ska släppa ett par sneakers senare i år, men även IKEA som lanserar en samarbetskollektion med Marimekko i mars. Varumärken från vitt skilda delar av konsumtionslandskapet kan genom samarbetskollektioner ta ett kliv in i varandras kundgrupper och dela på en ännu större kaka.
Brand X Brand är också ett sätt för varumärkena att nå ut till nya och varierande målgrupper. I en tid där mervärde och communities blir allt viktigare kan varumärken fånga konsumenternas intresse genom att kombinera styrkor, innovativa idéer och marknadskunskap. Fördelarna med Brand X Brand kan summeras i fem punkter; större marknadsandel, kunskapsdelning, högre intäkter, större kundbas och stor mediauppmärksamhet.
Ett sätt för varumärken att få kunderna att välja just deras varor i ekonomiskt tuffa tider kan vara att satsa på samarbeten. Enligt ett antal myter, sagor och välkända Hollywoodfilmer markeras skatten på kartan med ett X och det verkar som om detsamma gäller även för skatten i dagens konsumtionslandskap.
• Vilka Brand X Brand-produkter eller-tjänster har du sett under den senaste tiden? Varför fångade just de ditt intresse?
• Är ett bra samarbete vägen genom stormen? Kommer samarbeten mellan varumärken att bli ännu vanligare framöver?
• Hur kan ett bra samarbete skapa mervärde för konsumenterna?
Av:
Michaela Dagher
Analytiker
Michaela.dagher@hui.se