HUI

Idag släppte PostNord E-barometern som visar att e-handeln växte med 40 procent under 2020. Pandemiårets beteendeförändringar innebär ett grodhopp på minst tre år framåt i tiden för e-handeln. Det innebär också ett akut behov av omställning för de affärsmodeller i handeln som inte har någon tillväxt, det vill säga stora delar av den kedjedrivna butikshandeln i mellansegmentet.

Vi har under de senaste åren sett hur bokhandeln, elektronikhandeln och modehandeln i tur och ordning stöpts om efter det att branschernas e-handelsandel har passerat 15 procent. När e-handeln når denna avgörande nivå accelereras e-handelstillväxten samtidigt som butikshandeln stannar av. På HUI kallar vi det inflection point. En butikskedja utan tillväxt får snabbt problem när butiksnätverket vänds från styrka till sänke. Eftersom e-handeln oftast utgjort en liten del av försäljningen är den digitala strategin sällan tillräcklig för att kompensera för ett blödande butiksled. Erfarenheten från bokhandeln, elektronikhandeln respektive modehandeln är också att många aktörer slås ut.

Efter 2020 års extrema utveckling kan vi hälsa apoteks-, sport- och bygghandeln välkomna in i inflection point. Vi kan också konstatera att möbel- och heminredningshandeln är nära. Det innebär alltså att stora delar av handeln nu står inför en omfattande transformation. Om vi tyckt att handelns omställning varit snabb när en bransch i taget genomgått denna förändring är det sannolikt ingenting mot vad som komma skall.

Varför har då inte konkurserna varit fler? Svaret är pandemin. I dagsläget upplever detaljhandeln en kraftfull tillväxt till följd av pandemin, och försäljningen ökade med knappt 4 procent under 2020. Bortsett från framförallt modehandeln har många branscher i handeln upplevt en positiv utveckling. Förklaringen bakom den starka tillväxten är givetvis det faktum att vi inte reser, tar del av kultur eller besöker restauranger i samma utsträckning som tidigare, vilket skapar resurser för konsumtion av detaljhandelsvaror. Den absoluta majoriteten av detaljhandelns aktörer går därmed på steroider. Denna doping medför att butiksleden fungerar, trots att ett flertal branscher klivit in i inflection point. När pandemin väl är under kontroll och dopingen lämnar kroppen är stora delar av detaljhandelns tillväxtfest sannolikt slut och en ny vardag med krav på omställning träder i kraft.

Många företag har påbörjat sin omställning, börjat skruva på sin affärsmodell och sett över butiksnätverk, erbjudande och sortiment, medan andra har det kvar. Oavsett fas kommer konsekvenserna bli stora för handeln och för de handelsplatser och städer som kommer att stå med tomma lokaler till följd av denna transformation. Sammantaget kommer allt detta att medföra en accelererad förändringstakt inom handeln under de kommande tre åren. Pandemiåret 2020 var omvälvande på så många sätt, men jag tror att vi bara befinner oss i början av handelns förändring.

För mer information kontakta:
Jonas Arnberg
VD, HUI
jonas.arnberg@hui.se

Fler av våra spaningar hittar du här