25 januari 2022
Den totala försäljningen i sporthandeln ökade med 20,7 procent under fjärde kvartalet 2021 enligt Sportindex. Butiksförsäljningen ökade med 24,4 procent medan e-handeln växte med 6,5 procent. Under fjärde kvartalet skedde 82 procent av försäljningen i fysisk butik och 18 procent i e-handeln. Utvecklingen i branschen under kvartalet präglades av en stark återhämtning i den fysiska handeln efter restriktionslättnader, fortsatta problem med varuförsörjningen och en tidig vinter med kyla och snö.
”Vi på Merrell upplever nu en enorm efterfrågan på våra produkter, och siffrorna hade kunnat vara ännu högre om de efterfrågade höst/vinter-produkterna kommit i tid. Just nu är efterfrågan större än utbudet och varje par som kommer hem lämnar lagret nästa dag”, säger Peter Granbom, Nordic Area Manager på Merrell.
“Två års pandemi har skapat en enorm efterfrågan av våra produkter för individuella sporter som exempelvis löpning och längdskidåkning. Längdsäsongen inför Q4 2021 fick en perfekt start i Sverige med hjälp av tidig kyla och snö. Med hjälp av våra professionella återförsäljare och ett starkt konsumentintresse för våra produkter inom kategori Längdåkning, är vi både stolta och glada för den fina tillväxt vi har fått uppleva under fjärde kvartalet”, säger Simon Sjöberg, Nordisk Försäljningschef Salomon Vintersport.
Läs rapporten Sportindex Q4 2021 för mer statistik om sporthandelns utveckling, analys och kommentarer från branschen. Från och med detta kvartal deltar även Decathlon i Sportindex.