HUI

Den totala försäljningen i sporthandeln ökade med 6,5 procent under tredje kvartalet 2021 enligt Sportindex. Butiksförsäljningen ökade med 4,1 procent och e-handeln växte med 21,9 procent. Under tredje kvartalet skedde 87 procent av försäljningen i fysisk butik och 13 procent i e-handeln. E-handeln fortsätter driva tillväxt i sporthandeln och av den totala tillväxttakten på 6,5 procent stod e-handeln för nästan 40 procent. Utvecklingen i branschen under kvartalet präglades av en återgång till skolor, kontor och sportaktiviteter men även av stora störningar i logistikkedjan och bristande sortimentstillgång.

”2021 är ett starkt år för sportbranschen och det tredje kvartalet är inget undantag. Konsumenternas intresse för saker som sport, cykling, friluftsliv och funktion är fortsatt intakt och det är såklart enormt glädjande. Samtidigt har coronapandemin orsakat stora störningar kopplat till logistik och produktion, vilket påverkat försäljningsutvecklingen negativt ”, säger Lars Palmgren, vd SGN Sport Sverige (Team Sportia, Sportringen och Bike Nation).

Läs rapporten Sportindex Q3 2021 för mer statistik om sporthandelns utveckling, analys och kommentarer från branschen. Från och med detta kvartal deltar även Decathlon i Sportindex.