Spaning • 27 september 2024
Kriser har genom historien varit en katalysator för förändring. De senaste årens lågkonjunktur är inget undantag. I konsumentens strävan efter att bibehålla sin köpkraft ser vi två tydliga skiften – lågprishandelns frammarsch och en ökad cirkulär konsumtion.
Lågpris det nya normala i en tuff ekonomi
Den tuffa ekonomin har haft stor påverkan på våra konsumtionsmönster. Under lågkonjunkturen minskade inköpen av dyra kapitalvaror[1] till förmån för lågprisbutiker och budgetvänliga varumärken[2]. I takt med att lågpris har slagit igenom i alla åldersgrupper och att nya ”ultralågprisaktörer” har etablerat sig, har också gränsen för vad som betraktas som lågpris förskjutits – det som tidigare sågs som lågpris är nu det nya normala.
E-handelns tillväxt har underlättat jakten på attraktiva erbjudanden och vi använder oss flitigt av prisjämförelsesajter och rabattkoder. I synnerhet yngre konsumenter, som i större utsträckning handlar online, har lärt sig använda e-handelns transparens till sin fördel och därigenom haft lättare att bibehålla sin köpkraft under lågkonjunkturen.[3]
Den cirkulära handeln är här för att stanna
Att handla second hand, hyra eller reparera varor har blivit en del av vardagen för många. Även om mer hållbar och medveten konsumtion är en trend som har pågått länge har beteendet accelererat under lågkonjunkturen[4]. Second hand-butiker, loppisar och digitala plattformar för begagnade varor har ökat avsevärt i popularitet, särskilt hos hushåll med minst marginaler som låginkomsttagare, unga eller ensamstående föräldrar.[5]
Att reparera i stället för att köpa nytt eller att hyra i stället för att äga är också beteenden som har ökat i omfattning, även om det sker från låga nivåer[6]. Denna förändring speglar en större social omställning där ekonomisk osäkerhet driver fram en både hållbar och prisvärd konsumtion, något vi troligtvis kommer att fortsätta se även när den ekonomiska pressen lättar. Dessa beteenden visar på en långsiktig trend som har accelererat under de senaste åren – cirkulär konsumtion är här för att stanna.
Handeln möter nya konsumentbeteenden
Enligt Svensk Handels hållbarhetsundersökning ökar andelen företag som satsar på cirkulära erbjudanden[7]. Genom att erbjuda uthyrning, reparationstjänster eller begagnade varor har företag möjlighet att nå ut till en ny kundgrupp, vars köpkraft kan vara lägre men dess anpassningsförmåga desto högre. Denna förändring visar att det finns en stark marknad för cirkulära lösningar, inte minst i ekonomiskt tuffa tider.
Medskick:
Emma Gutestam
Analytiker
emma.gutestam@hui.se
Helene Vinberg
Senior konsult
helene.vinberg@hui.se
[1] E-handelns effekt på prisnivån i handeln, Amazon
[2] Lågprishandelns tillväxt, lönsamhet och framtid, Prisma
[3] E-handelns effekt på prisnivån i handeln, Amazon
[5] E-handelns effekt på prisnivån i handeln, Amazon
[6] Undersökning av HUI till forum Women in Paytech och Hållbarhetsundersökning 23/24, Svensk Handel