Årets julklapp är en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden.
Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra. Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet. 2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva. Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten.
Pressmeddelande och pressbilder Årets julklapp 2021
Årets Julklapp ska leva upp till ett eller flera av följande tre kriterier:
Nordiska museet dokumenterar sedan 2011 Årets Julklapp. HUI Research skänker varje år ett exemplar av Årets Julklapp till museets samlingar.
För mer information kontakta gärna:
Emma Wähl
070-643 55 95
emma.wahl@hui.se
Ulrika Bernhoff
073-324 59 83
ulrika.bernhoff@hui.se
Viktor Eklöf
073 – 067 99 85
viktor.eklof@hui.se
Navigera bland föregående års Årets julklappar genom att scrolla i sidled eller genom att dra i reglaget.
Kommer du ihåg?
1988 Bakmaskinen
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD- spelaren
2001 Ett verktyg
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta TV:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 Upplevelsen
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
2015 Robotdammsugaren
2016 VR-glasögonen
2017 Elcykeln
2018 Det återvunna plagget
2019 Mobillådan
2020 Stormköket