HUI

I Sverige fortfarande en lilleputt – i Los Angeles en gigant. Amazon har ensamt förändrat stadsbilden och människors beteenden i en världsstad med 4 miljoner invånare. Effekterna är enorma. Varuhus försvinner i samma takt som hemleveranserna ökar. Till och med en annan gigant, Google, är utkonkurrerad i starten av köpresan.

HUIs medarbetare Emma Åkerling har tillbringat ett år i Los Angeles. Här är hennes reflektioner över hur Amazon har tagit över handeln i staden.

rodeo drive, retail los angeles
Amazon är startpunkten för köp

I Los Angeles är Amazon, inte Google, den sökmotor som används vid produktsök. Google är inte irrelevant i konsumentens köpresa men används i ett mycket tidigare stadium – när konsumenten precis har upptäckt ett behov och söker information om vilken typ av produkt som kan fylla det. När konsumenten vet vilken produkt eller typ av produkt hen vill ha är Amazon startpunkten.

Ett exempel; en konsument som får problem med sina tänder och vill veta hur det skulle kunna avhjälpas börjar med att söka på Google. Där kanske konsumenten läser att en eltandborste skulle kunna vara lösningen på problemet. Då går konsumenten in på Amazon och fortsätter köpresan där. En konsument som redan vet att hen vill ha en eltandborste går direkt in på Amazon för att köpa produkten. På Amazon kan konsumenten nämligen i samma verktyg göra pris- och produktjämförelser, klicka hem produkten med ett knapptryck och i vissa fall till och med få produkten levererad samma dag.

I en stad som Los Angeles med stora avstånd och mycket trafik som hindrar konsumenter från att åka till fysiska butiker har Amazon varit drivande när det gäller att skapa bekvämlighet och smidighet genom hela köpupplevelsen.

En icke-revolutionerande logistik med hemleverans

I Los Angeles får du alltid paketet levererat ända hem. I en stad med stora avstånd och konstant bilburna konsumenter skulle utlämningsställen eller paketskåp inte erbjuda något mervärde jämfört med att besöka en butik. Inte heller Click & Collect har fått vidare genomslag men finns som en hygienfaktor i de stora kedjornas grunderbjudande.

Hemleveransen i LA är dock föga revolutionerande – paketet lämnas i de allra flesta fall utanför dörren. Som den gigant de är, har Amazon möjlighet att stå för risken och erbjuder exceptionell kundservice genom att direkt ersätta paketen om de skulle försvinna utanför dörren. I många lägenhetskomplex i LA finns även särskilda rum för post där paket kan lämnas och i de fall där lägenhetskomplexet har en bemannad reception har receptionisten blivit en sorts ofrivillig paketutlämnare, med paketlager bakom disken.

När det kommer till e-handel med dagligvaror är det alltid hemleverans samma dag som gäller och ett flertal aktörer specialiserar sig på leverans inom 30 minuter – och leveransen är alltid gratis. Även här har Amazon haft en påverkan i och med sitt samarbete med Wholefoods, men under 2020 lanserade de även sin egen dagligvarubutik, Amazon Fresh, som ytterligare har påverkat e-handeln med dagligvaror. Lanseringen fick troligtvis ännu mer genomslag då den kom under pandemiåret – när konsumenterna inte längre ville besöka butiker av säkerhetsskäl.

Med Amazon blir one-stop-shops irrelevanta

I en stad som Los Angeles där konsumenten är beroende av bilen för all typ av shopping och trafiken är ett ständigt problem har e-handeln, som domineras av Amazon, fått enorma effekter. Framför allt har Amazon haft effekter på de delar av det fysiska butiksbestånd som syftar till att vara one-stop-shops.

Däribland finns big box-format dit konsumenter åker för att handla bulk-varor billigt. Med Amazon får konsumenten i stället varan levererad direkt till dörren till samma eller lägre pris, vilket har lett till att big box-kedjor har fått det tufft och i vissa fall har varit tvungna att lägga ner butiker i Los Angeles. Bland annat gäller detta möbel- och heminredningskedjan Bed Bath & Beyond.

Vidare har varuhus och köpcentrum fått färre besökare och nedåtgående försäljning i och med att behovet av att besöka en plats för att utföra alla sina ärenden och inköp inte längre finns. Detta har lett till ödelagda köpcentrum och nedstängning av bland annat varuhuset Macy’s.

Den fysiska butiken är dock ännu levande i de fall där den erbjuder ett mervärde i form av en upplevelse eller destination, såsom Rodeo Drive dit lyxshopparna söker sig eller utomhusgallerian The Grove som är fylld av restauranger, caféer och trevliga platser att bara strosa runt eller umgås på.

Vad är då lärdomarna av detta? Jo, de alltid lika aktuella sanningarna. Konsumenten vill ha sin leverans så nära ytterdörren som möjligt och minsta möjliga motstånd kommer alltid att vägleda konsumenternas val. I LA är det Amazon och de oändliga köerna som har drivit den bilburna konsumenten online. I Sverige, där trafiken inte är ett ständigt problem för att ta sig till stadskärnan eller externhandeln, söker sig konsumenten ändå till e-handeln. För gemensamt är att man tacksamt tar emot att någon annan kommer hem med ens varor.

Kontakt

Emma Åkerling
Analytiker
073-821 60 41
emma.akerling@hui.se

Fler av våra spaningar hittar du här

Tack! Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.