HUI

I år lanserar HUI Research Årets Julhandelsprognos och Årets Julklapp för trettiotredje året i rad. Omvärldsbevakning har pågått under hela året, men arbetet går nu in i sitt slutskede.

Att utse Årets Julklapp och sätta en prognos för omsättningen i den kommande julhandeln är en tradition som HUI Research i år genomför för trettiotredje året i rad. Årets Julklapp var från början ett sätt att väcka uppmärksamhet kring den julhandelsprognos som HUI Research presenterar årligen inför julhandeln.

Årets julklapp är en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden. Årets Julklapp ska leva upp till ett eller flera av följande tre kriterier:

  • Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
  • Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
  • Produkten ska representera den tid vi lever i

I år presenteras Årets Julhandelsprognos, en prognos för detaljhandelsomsättningen i december, vid en presskonferens onsdagen den 10 november. Årets Julklapp presenteras vid en presskonferens onsdagen den 18 november. Pressinbjudan skickas separat för respektive tillfälle.

 

För mer information:

Saga Bowallius: 076-170 85 99, saga.bowallius@hui.se

Sophie Nilsonne: 070-612 72 94, sophie.nilsonne@hui.se

 

www.aretsjulklapp.se