HUI

Det ekonomiska läget 2022 och 2023 har varit utmanande för svenska hushåll. Hur har e-handeln bidragit till att hålla nere prisnivån nere och till att stärka hushållens köpkraft?

På uppdrag av Amazon har HUI genomfört en ny undersökning och analys som visar att e-handeln har stärkt konsumenternas köpkraft. Rapporten belyser även e-handelns möjligheter att erbjuda bättre priser, större utbud och ökad bekvämlighet för konsumenter.

Ett antal huvudinsikter som presenteras i rapporten:

Ökad prismedvetenhet i samband med lågkonjunkturen. Den tuffa ekonomin har påverkat konsumenterna på flera sätt. De vanligaste beteendeförändringarna var att jämföra priser oftare, följt av att handla mer till rabatterade priser.

Unga bibehåller sin köpkraft genom e-handel. Särskilt bland 18-29 åringar är det en stor andel som bibehåller sin köpkraft under lågkonjunkturen tack vare e-handel. Unga är mer benägna att jämföra priser, hitta rabattkoder och erbjudanden och köper även begagnat i större utsträckning än äldre.

Transparens och tillgänglighet påverkar prisnivåerna positivt. E-handel möjliggör större valfrihet och transparens, vilket bidrar till en bättre prisnivå. Transparens och lättillgänglig information möjliggör också pris-, produkt och företagsjämförelser genom konsumentundersökningar och jämförelsesajter. E-handel underlättar även upptäckten av nya, lokala varumärken. Med hjälp av AI, avancerade algoritmer och rekommendationssystem kan e-handlare lättare lyfta fram lokala varumärken som är relevanta för kunden.

Lägre prisnivåer tack vare e-handel. I rapporten presenterar HUI två scenarier för den svenska marknaden som illustrerar hur mycket lägre e-handelns prisnivå bedöms vara jämfört med den genomsnittliga prisnivån. Scenarierna är baserade på en genomgång av vetenskaplig litteratur. Prisavvikelsen beräknas vara minus 2 procentenheter i det första scenariot och minus 5 procentenheter i det andra scenariot. Resultatet tyder på att e-handeln i Sverige, med största sannolikhet, har haft en prisdämpande effekt samt en positiv inverkan på konsumenternas köpkraft.

Läs rapporten i sin helhet här

Om rapporten:  Rapporten är producerad av HUI Research på uppdrag av Amazon och baseras på konsumentundersökning genomförd under jan-feb 2024.