08 november 2024
Pressmeddelande 2024-11-08
Efter ekonomiskt tuffa år vänder nu hushållens köpkraft långsamt åt det bättre. Ett större konsumtionsutrymme skapar ringar på vattnet för decemberhandeln, som spås öka med 2 procent, motsvarande 1,5 miljarder kronor, jämfört med föregående år. Trots ett decemberrekord i sikte hänger konsumenternas prismedvetenhet kvar och präglar årets julhandel.
Julen, handelns viktigaste försäljningsperiod, står snart för dörren och Julhandelsrapporten 2024 är därför här för att presentera försäljningsutsikterna. Årets julhandel förväntas öka jämfört med det föregående året, men sker i kölvattnet av en ekonomiskt hårt prövande tid som har satt djupa spår i såväl handeln som konsumenterna.
Årets julhandelsprognos görs både i löpande och fasta priser. I löpande priser (värde) spås detaljhandeln växa med 2 procent i december. Dagligvaruhandeln förväntas öka med 6 procent och sällanköpsvaruhandeln väntas minska med 1 procent. Försäljningen i fasta priser (volym) bedöms öka med 1 procent för detaljhandeln. Dagligvaruhandeln förväntas öka med 4 procent och sällanköpsvaruhandeln minska med 2 procent.
Den kapitalintensiva sällanköpsvaruhandeln har fått genomgå ett stålbad när konsumenterna hållit hårt i pengarna. Branschen möter en prismedveten konsument och spås fortsatt en negativ utveckling även i årets julhandel.
Avser försäljningsutveckling i december 2024 jämfört med samma månad 2023, löpande priser.
Läs hela rapporten här: Julhandelsrapporten 2024
För frågor om Julhandelsrapporten
William Lindquist
Analytiker, HUI
073-835 01 02
william.lindquist@hui.se
Pressbilder finns på https://www.hui.se/om-oss/press/bildbank