Spaning • 05 maj 2020
Coronakrisen satte sina klor i Sverige under mars månad. Dagligvaruhandeln lyftes av prepping inför social isolering. Samtidigt sänkte samma isolering sällanköpsvaruhandelns utveckling, drivet av enorma försäljningstapp inom kläder, skor och sport. ”Retail darwinism” är här – rätt produkt på rätt plats har aldrig varit så avgörande som nu.
Detaljhandeln har, tillsammans med resebranschen och restaurangbranschen, varit en av de allra mest utsatta sektorerna under Coronakrisens inledande fas. Via våra samarbetspartners Byggmaterialhandlarna, Svensk Dagligvaruhandel och Svensk Handel Stil har vi redan kunnat identifiera flera viktiga försäljningstrender kopplade till krisen. Förra veckan publicerade även SCB sitt Detaljhandelsindex (DHI), vilket ger oss ytterligare pusselbitar för att analysera mars månads försäljningsutveckling. HUI kommenterar vanligtvis inte den preliminära DHI-statistiken från SCB då revideringarna tenderar att vara omfattande. Även denna månads försäljningsstatistik kommer sannolikt att revideras men vi kan ändå konstatera att de dramatiskt förändrade köpmönstren kommer att gå till historien.
Coronakrisen klöv under mars månad detaljhandeln i tre delar. Ett fåtal delbranscher – den gröna gruppen i diagrammet nedan – går mycket bra, vissa stretar emot hyfsat (den gula gruppen) och andra (den röda gruppen) chockas av närmast avgrundsdjupa försäljningsbortfall.
Utvecklingen tycks dra isär alltmer för olika delbranscher, företag och försäljningskanaler ju längre krisen pågår. Vi kommer att få se ett detaljhandelslandskap med större och färre aktörer, inte minst inom modehandeln och sporthandeln. Även inom branscherna ryms dock stora skillnader. Exempelvis kan nämnas att dagligvaruhandelns specialvarubutiker (som slaktare, konditorier och grönsakshandlare) backade med 8 procent enligt DHI:s preliminärsiffra, trots bunkringsboomen i dagligvaruhandeln generellt, och att de annars så populära gränshandelsbutikerna mot Norge gapar tomma till följd av reserestriktioner.
Konsumenternas skiftade preferenser vad gäller köpkanal gör att e-handeln axlar en allt tyngre mantel. Enligt MSB:s undersökningar har andelen som e-handlar mer ökat med 6 procentenheter om man jämför perioden 16 till 20 april med den längre perioden 21 mars till 20 april. Samtidigt ökade andelen som handlar mindre i fysiska butiker med 10 procentenheter. Detta rimmar också med bilden att detaljhandeln i stort tappar mark (eftersom butikshandeln är betydligt större än e-handeln) och att stora förskjutningar sker mellan och inom delbranscher, företag och försäljningskanaler.
Ytterligare en illustration av försäljningskanalens betydelse ges av bokförsäljningens utveckling under de senaste veckorna. Sedan vecka 11 har bokförsäljningen i den fysiska specialistbokhandeln fallit med 37 procent. I dagligvaruhandelns butiker, som också säljer böcker (framförallt i pocketformat), är bortfallet något mindre katastrofala 25 procent, medan e-bokhandeln istället har ökat sin försäljning med 6 procent sedan krisens inledning.
Det blir allt mer påtagligt att Coronakrisen ritar om den svenska detaljhandelskartan. Handeln flyttar, som den alltid har gjort, dit konsumenterna befinner sig, och rörelserna är just nu mycket stora. ”Retail darwinism” är här – rätt produkt på rätt plats har aldrig varit så avgörande som nu.
Ola Nevander
Detaljhandelsanalytiker
ola.nevander@hui.se
073-407 69 18