Spaning • 22 december 2020
Inom kort lägger vi detaljhandelsåret 2020 bakom oss och så här ett par dagar före jul vill vi på HUI bjuda på några reflekterande russin till glöggen.
Det är dags för bokslut för ett år då förändringarna duggat så tätt att handeln ibland nästan från dag till dag fått uppfinna sig själv på nytt. Några långsiktiga trender har ändå utkristalliserat sig. Här ger vi er 2020 års starkaste tendenser, som också kommer att visa vägen under ett förhoppningsvis ljusare 2021.
E-handelstillväxt. Under 2020 prognostiseras e-handelns tillväxt till närmare 40 procent. En otrolig tillväxt driven av social distansering. Nya målgrupper och ökad köpfrekvens fortsätter tillsammans med ett ökat e-handelsfokus från den fysiska handeln att driva e-handelns tillväxt även 2021.
Lästips:
Lågprislyft. Lågprishandeln omsätter mer, växer snabbare och är mer lönsam än e-handeln. I takt med handelns snabba strukturomvandling ökar diversifieringen mellan budget, premium och e-handel. Förlorare tror vi är den genomsnittliga kedjan med ett brett och grunt sortiment. Svagare konjunktur och expansiv lågprishandel lyfter budgetaktörerna till nya nivåer under 2021.
Lästips:
Nya rörelsemönster. Hemmaarbetandet är här för att stanna och fler företag rekryterar talang utifrån att de anställda sällan behöver besöka kontoret. I vilken omfattning detta kommer att påverka våra rörelsemönster är oklart, men klart är att vi kommer att resa mindre i arbetet. Detta medför att den lokala handeln växer. Kan vi till och med få uppleva den lilla stadskärnans comeback?
Lästips:
Värderingsstyrd konsumtion. Pandemin påverkar vad vi stoppar i oss, har på oss och hur vi värderar vilka företag vi handlar ifrån.
Lästips:
Skilda världar. Modehandeln har åkt på en dubbelstöt därför att kläder och skor inte efterfrågas i samma utsträckning när människor inte får träffas och därför att modehandeln ofta är lokaliserad i stadskärnor och köpcentrum, platser vi avråds från att besöka. Samtidigt växer andra delar av handeln så att det knakar. Mat, byggvaror, hem och trädgård var dopade av det faktum att vi inte reser eller går på restaurang, något som medför nya pengar till dessa sektorer. En fara vi anar är att den starka försäljningsökningen – som måste ses som tillfällig – i viss mån överskuggar den strukturomvandling som nu sker. Snart kommer dessa branscher att vakna upp till en värld med mindre pengar och betydligt tuffare konkurrens från digitala spelare och lågprisaktörer.
Lästips:
Med hopp om en fröjdefull jul och ett gott nytt handelsår 2021!
Jonas Arnberg
VD HUI Research